Thursday, May 20, 2010

Air liur basi...eeeeeiiiiiiiiiyyeeekkkkkk


Hari ni nak cite tentang air liur basi....mase zaman blaja dulu...lecturer ade bgtau...pagi2...sblm gosok gigi....minum air masak segelas....buat macam nak kumur...pastu telan...dia kate...air liur basi elok utk kesihatan....dan otak utk belajar....ye ke tidak...entah la....

Tapi ape yang aku tau...mase aku kecik2 dulu...kat leher aku ni...belah kiri ngan kanan...selalu timbul butir cicak...tu mak aku yang panggil...ade org panggil bitir cicak/telur cicak/butir naga la.....macam2...dah macam2 minyak dah sapu...tak jalan gak....last2....sapu air liur basi je...ilang....tu la antara kelebihan air liur basi.....

p/s:Tuhan tak ciptakan sesuatu tu dengan sia2.....takde bende dlm dunia ni...dijadikan sia2...semua ade fungsi masing2....:)



21 comments:

Queen said...

setuju...hubby i amalkan minum air sejuk lepas bangun tidur dgn tak gosok gigi...

i adebuat..tapi tak amalkan..sebab kadangtu rasa kembang je tekak..ekekkee

_Yaya_ said...

bitir cicak. xpnh dgr pun..hehe

NAEME said...

knp paggil butir cicak???cm plik nme g2...haha..

ApekxHensem™ said...

haiyee....itu mcm ka...nice!

Nur Hawa Mohd Zin said...

apakah itu butir cick..tak faham?

Roronoa Zoro said...

yessa... betol tue... tapi air liur basi yg dah terkeluar dari mulut kita tue jgn diambil2 atau ditelan kembali yer? pasal hukum dia haram.. =)

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

hehehe...ada gak cam tu ek...bro...ko dah cuba ke lum???

kitatauke said...

queen:mula2 dl..mmh kembang tekak..lame2 amal...dah biase..:)
hari ni..dengar la..:)
naeme:biase la...org melayu pandai bagi name pelik2...:)
apek:try la..mane tau menjadik...:)
bawah rahang...kiri dan kanan...kl picit..rase macam ade bijik sebesar guli...kl tekan sakit...tapi tak semua org kene...

kitatauke said...

iz-ann:mmg slalu amal pun...sblm tdo...bawak bekal air masak 1 botol...huhuhuh

rATu kEBaYA said...

tak pernah pulak dengar utk sapu kat butir leher tu.. tapi klu bgn pagi sebelum gosok gigi minum dulu air masak kumur2 lepas tu telan adalah dengar..

Dayung Serian said...

dayung pun amalkan jugak tapi tak la kumur...minum jer air tu dengan air liur basi sekali.

kitatauke said...

zoro:haram ekk???xtau la plak...tq..:)
ratu kebaya:tu mase kecik2 dulu...skg dah tak buat...huuhuu
dayung:sape2 yang tak biase buat...akan rase nak muntah...hohohoh

Ezad said...

ye la.. betul2.. sbb dlm tu ade enzim yang leh jadi pelawas perut paling berkesan... kal0 boleh korek skit taik ugi.. he... pastu telan.. :P

malaylifestyle said...

nnt asyik pg toilet plak..

sue said...

kata ustaz minum air pas bgun tdo tue sunnah nabi. minum jer air tue bkn kumur...hehe...

amalkan free2 jer dpt sunat kn..^_^

kitatauke said...

ezad:perghhh...mantop petua tu...:)
malaylifestyle:nape nak g toilet plak????
sue:bkn la kumur macam gosok gigi tuh...kumur2 manja g2...:)

malaylifestyle said...

sje2...hehehe

Rizal Nauman said...

geliiiiiiiiiiii yerk..

kitatauke said...

rizal:jom la kite pakat2 bgtau ape yg org lain tak tau...huhuuh

Nur Hawa Mohd Zin said...

owh yeke?erm...perkara baru ni

kitatauke said...

hawa:kite je baru tau...huhuhuhu