Saturday, December 29, 2012

Vandalisme - Perlakuan Budak Kurang Kasih Sayang

Pernah tengok Drama Juvana lakonan Zahiril Adzim sebagai Daim & Johan As'ari sebagai Botak? Kenapa Botak menjadi seorang remaja yang begitu ganas? Pada aku, Botak tu kurang kasih sayang dari keluarga dia. Dalam drama tu, dia selalu kena dera dengan bapa dia. Sebabkan marah bapa dia, dia alihkan perasaan marah tu dengan membuli remaja lain.

Hari ni masuk kerja. Mengadap 1 kes Vandalisme oleh anak bangsa sendiri. Sedih dengan budak-budak yang kurang kasih sayang ni. Budak-budak baru nak kenal dunia.


Pantaulah anak-anak anda. Ambil tahu dengan siapa dia berkawan dan siapa ibu bapa kawan anak-anak. Pastikan sebelum maghrib semua anak-anak berada di rumah. Berilah didikan agama supaya mereka mumayyiz. Tahu mana buruk, mana baik. Tahu apa yang anak-anak sedang buat. Seorang brader penah berkata pada aku, petua orang-orang dulu mendidik anak-anak adalah disebabkan rotan (Roh Tanah). Bila fikir-fikir balik, macam ada betulnya.

22 comments:

kongsi apa saja said...

sebab zaman dulu kita di didik dengan rotan... tapi ada yang tak fikir.. kenapa kita jadi mcm sekarang.. sebab kita di kawal.. jadi bila dewasa.. kita kononnya... tanak didik mcm tu.. ganas... rotan2 ni... jadi biar anak2 tu... zaman dulu susah... jadi bg kesenangan.. hasilnya jadi la anak2 sekarang... tak semua.. tapi kebanyakan...

cikpinky said...

kalau kt sekolah, slalunya cmtu la..murid-murid yang buat masalah disiplin ni kebanyakan datangnya dari keluarga yang bermasalah

Nazmin Nazifa said...

tp tak semua org boleh menerima cara ajaran mcm tu. Bg In,kena memahami dlu seseorang tu,cara bagaimana tepat untuk mendidiknya :)

kitatauke said...

@kongsi apa saja-sgt setuju dgn pendapat tuan..

kitatauke said...

@cikpinky-pastu mak ayah tuding jari ke cikgu..kate cikgu tak pandai ajar..kesian cikgu2...

kitatauke said...

@Nazmin Nazifa-pendapat masing2..tiada masalah...bagi aku yg dah biasa kene rotan,penah kena ikat kat pokok..aku belajar dr semua tu..bg aku...itu hukuman yg sepadan dgn salah yg aku buat..:)

aTieYusof Family said...

erm.. macam2 perangai budak2 skrg kan?.. dulu2 jarang tau jadi benda2 mcm ni....kaedah rotan tu bagi sy OK.. tapi kena tgk jenis kesalahan lah..;)

Krisz Hanna said...

kat perumahan kiter macam ni la... vandalisme. tensi betoii. mak bapak bukan boleh tegur skit ank diorang... ntah apa la sayang sangat sampai tak bertempat.
budaya yang tak elok ni jugak yang nk diikut...
chewahh emosi pulak hehehe
kurang kasih sayang atau lapar kasih sayang atau dahagakan pehatian...

kitatauke said...

@aTieYusof Family-dl sbb mak ayah jaga sgt2..skg dlm tak sedar...mak ayah tak ambik kesah hal anak2...

kitatauke said...

@Krisz Hanna-tu sbb anak2 besar kepala..kite tegur sket..mak ayah plak dtg serang kite...parah..

Misz Fazie said...

ini kes takde keje lah ni. tak senonoh bebudak nih. aishhh

Cik Yaya said...

tu la..anak2 ni kita yg perlu didik..kalau dia nakal,tu bpunca dri didikan kita..mcmana kita didik dia..

haihhh..hrpnye nti bila yaya da ad ank nti dpt didik jadi ank yg baik dan soleh/solehah..InsyaAllah..mudah2an..=>

kitatauke said...

@Misz Fazie-budak kurang kasih syg katekan..

kitatauke said...

@Cik Yaya-budak kl nakal normal...tapi kl dah menjahanamkan harta org lain..tu bukan nakal namanya...:)

Shiyda Aqma said...

vandalisme ntah bila la nk berakhir kan.. haishh ..

Kita tau ke said...

@Shiyda Aqma-mcm takkan berakhir je...haha..

Acik Riotaro said...

mcm2...ish2...

s h a said...

Orang sekarang manjakan anak kot.Dulu kita dididik dengan rotan.Sha termasuk zaman tu.Pastu mak ayah memang pantau pelajaran dan pergaulan dengan teliti.Beza sangat.

Kita tau ke said...

@Acik Riotarorealiti budak2 skg..:)

Kita tau ke said...

@s h a-mak ayah skg bz...anak2 terabai...

Miss Zahirah said...

ingt lgi msa kecik dlu klu ade wat salah
mmg kna rotan, trik tinge..
tp bdak2 skrg bru nk cuit skit mak bapak dh kalut pgi skolah..

Kita tau ke said...

@Miss Zahirah-org skg syg anak macam tu gaya...