Friday, November 9, 2012

Petua Sakit Gigi

Rasanya kebanyakan dari kita pernah mengidap sakit gigi. Dan pada aku, dalam banyak-banyak jenis sakit, sakit gigi ni paling kronik. Tak boleh bising, tak boleh kena tegur. Silap-silap memang makan kasut saiz 7 la jawapnya.


Biasanya sakit gigi disebabkan gigi berlubang. Samada pada gigi ata celah gigi.


Petua yang aku amalkan bila sakit gigi ialah campurkan sesudu cuka dengan air suam segelas. Buat kumur. Tumpukan pada gigi yang sakit. Cuka tak perlu banyak. Nanti tak terdaya pula nak kumur. Alhamdulillah. Selepas cuba petua ni, gigi aku tak sakit lagi. Tapi kalau tersalah kunyah makanan, memang akan sakit semula la.

11 comments:

Ku Syida said...

Setuju..sakit gg adalah sakit yg paling kronik! Nak buat apa pun takboleh..hahaha...salah skit memang melenting semua...

kitatauke said...

Ku Syida:perasaannya rase nk bg penendang la kl anak2 buah bising...huhuhu..

jeely jelly said...

saya selalu kumur air garam je. tp sama je. kihkih

Ku Syida said...

Betul2..Kalau demam boleh jugak tidur, boleh jugak makan walaupun kurang selera..Sakit gg, makan pun tak boleh, tidur pun tak boleh..apa pun takboleh...Kalau anak sedara bising memang aku lambung sorg2 keluar rumah..Hahahah...

Nurfara Hani said...

Takutnye kalaw kene sakit gigi:)

kitatauke said...

jeely jelly:ooo..baru tau..kl g2..senang la..in case xde cuka kat rumah..
Ku Syida:sangat betol...rase mcm nak sepak org je...kehkehkeh..
Nurfara Hani:jagalah gigi anda...hahaha..

ANNA MARIANA said...

anna pernah dengar petua org sabah.. amik bwg putih, hancurkan dan sapu dekat tempat yang sakit.. betul ke?

kitatauke said...

@ANNA MARIANA-boleh cuba..tapi cuka ngan air garam memang jadi...

cikongs said...

waktu komen ni gusi tengah bengkak n pipi dah mengembung.. tp alhamdulillah sakit kurang dah.. petua yg i try sebotol air mineral kecil + listerin original flavor. buangkan separuh botol air mineral td then penuhkan balik dengan listerin ori flvr tuh. berkumuh stiap kali ada rasa sakit.. insya'allah hilang

cikongs said...

kalau saya stanby stengah botol air mineral kecil then penuhkan balik botol dengan listerin original flavor. berkumuh setiap kali rasa sakit.. insya'allah hilang sakit n masalah gigi @ gusi pun berkurang..

kitatauke said...

@cikongs-akhirnya tak dapat diselamatkan jugak..cabut jua akhirnya...hahha..