Labels

award (3) bengang (2) Blog (5) Emas (3) Giveaway (11) Haiwan (4) Hiburan (1) info (32) Informasi (59) Komputer (2) KPF (2) Luahan (17) luahan perasaan (1) makan (1) Makanan (1) Nuffnang (1) Pelaburan (5) Petua (1) Piala Dunia (11) pikir-pikirlah (3) renungan (2) resepi (3) Segmen (7) Sukan (2) suke-suki (31) tag (2) terima kasih (1) tips (5) Tumbuhan (5) tutorial (7) Wordless (4)

Sunday, April 25, 2010

Cerita tentang isi minyak kereta



ni la satu satunye petrol pam yang ade di kawasan rumah aku....dari aku kecik....sampai beso...dewasa...dan dah kawin pun....ni je la petrol pam yang ade di sini...banyak jasa bende ni kat kampung aku....rehat tadi...aku g isi minyak...sbb meter minyak aku dan berkelip2.....mase tengah isi minyak...terpikir plak nak tulis tentang tips isi minyak dalam blog...ni yang aku tulis ni....

ok....antara tips yang penah aku dengar dan baca ialah:

1.kalau boleh....jangan isi minyak masa tengahari@cuaca panas terik.....seeloknye awal pagi@ malam....bile cuaca panas...molekul minyak ni mengembang...menyebabkan angin banyak masuk dalam tangki kite berbanding dengan minyak...ye ke tak...aku tak tau la....tapi aku main sebat je....dah kalau tengahari minyak dah nak abis....tak gile aku nak tunggu malam...baru bole isi minyak.....

2.jangan ketuk nozzle@pam minyak tu pada mulut tangki kete kita...sbb nozzle tu besi dan mulut tangki kete pun besi....bile besi berlaga dengan besi...spark@percikan api akan terjadi...dalam tangki kete sah2 ade minyak....so gas tersebut akan menyambar percikan api tu....so...alamat la kite....

so..pade sape yang tau ade tips lain...leh la share dengan tggl komen kat sini...

6 comments:

nabn said...

jagan lupa bawa duit masa ke petrol pam k..............kalau tak bawa duit tak boleh isi minyak.........

kitatauke said...

pam kat sini...bole hutang...:)

nabn said...

tapi malu kan masa datang nak g bayor.....huhuhu

kitatauke said...

tak malu la...sbb maibi..bukan biba...:)

Matt said...

waa thanks tips yg no 2, aku slalu buat cmtu, tobat x buat dah pas ni :)

kitatauke said...

hahhaa...:)...bahaya tu matt...kite mgkn tak perasan...tapi kl jd...nahas la...