Friday, May 7, 2010

Sejarah Hari Hol Negeri Pahang...korang tau ke???

aku cuti ari ni...korang????huhuuh...bestnye cuti ari ni....sebab arini adalah Hari Hol Negeri Pahang....bagi yang bekerja dan bersekolah di Pahang...best la...sebab dapat cuti 3hari...jumaat,sabtu ahad....bagi anak2 Pahang....yang keje&sekolah kat luar Pahang...sori la ekkk...anda masih kene keje&sekolah ari ni...huhuhuh....tapi sape tau ape maksud Hari Hol????adakah Pahang je negeri yang ambil Hari Hol????bile Hari Hol tu???....

ok...Hari Hol Negeri Pahang jatuh pada 7Mei setiap tahun....dalam kamus dewan...Hari Hol bermaksud kenduri arwah yang diadakan setahun sekali....dalam konteks ini, Hari Hol di Pahang merupakan hari memperingati kemangkatan keluarga diraja di negeri ini.Hari Hol diisytiharkan sebagai cuti umum di Pahang bermula tahun 1974 bagi memperingati kemangkatan Sultan Pahang keempat, Sultan Abu Bakar iaitu ayahanda Sultan Ahmad Shah yang masih bertakhta pada hari ini.

so...skg dah tau ape maksud Hari Hol....dan sebenarnye...bukan Pahang je yang ade Hari Hol....Johor juga ade Hari Hol ni....Johor ambil pada 19Jun setiap tahun....kepada yang bekerja& bersekolah di Pahang hari ni...SELAMAT BERCUTI....

6 comments:

♥ nana i am ♥ said...

owh~ cuti.happy holiday.
have a good weekend! :)

BalqisShafiqa said...

bercuti hari jumaat sehingga ahad memang menyeronokkan.
yang tak seronok nak naik kerja hari isnin. :)

ada tag ye, cik!

sue said...

bestnyer..dpt cuti bersambung nih... n thanks for the info

kitatauke said...

balqis:hehhe...memang tak seronok kl pk hari isnin akan tiba...huuhuhu....
(tag tu ape ekk???huhuuh)
nana:tq...:)
sue:mmg best..huhuh...welkam...:)

Fie aka Tea said...

semangan johor! ho yea! -tetibe je-

kitatauke said...

fie:bab cuti...semua org semangat...huhuuh