Labels

award (3) bengang (2) Blog (5) Emas (3) Giveaway (11) Haiwan (4) Hiburan (1) info (32) Informasi (59) Komputer (2) KPF (2) Luahan (17) luahan perasaan (1) makan (1) Makanan (1) Nuffnang (1) Pelaburan (5) Petua (1) Piala Dunia (11) pikir-pikirlah (3) renungan (2) resepi (3) Segmen (7) Sukan (2) suke-suki (31) tag (2) terima kasih (1) tips (5) Tumbuhan (5) tutorial (7) Wordless (4)

Friday, April 23, 2010

Tukar IP address - dari auto ke manual

ni aku buat khusus untuk budak-budak yang keje PJK....(lebih2 lagi kat Farah..huhuhu)...aku paham...bukan semua org cepat paham dengan komputer ni...termasuk la aku....miahahha.....ni bagi PJK yang tak leh nak masukkan ip secara auto....aku pun belajar dari x-asst aku dulu...si zeggie...sebelum dia blah dari PJK ni...sempat gak la....aku sedut ilmu2 perkomputeran dia.....hehehhe...tq bro....banyak ilmu yang aku dapat dari ko.....

ok...kita start cite macam mane nak ejas bende ni....bende ni akan berlaku bile kite dah masukkan WEP key kat icon wifi tu...tapi keluar plak TANDA TERKEJUT tu....maknanye kite kene tukar setting dia la....klik kanan....pastu tekan Open Network and Sharing Centre tuh....(rujuk gambar kat bawah)



kite akan nampak icon pc-kerusi-internet...tengah2 tu ade tanda pangkal...maknanye komputer kite memang tak dapat internet......klik dekat Wireless Network Connection yang aku dah buat anak panah tu...


akan kua tetingkap macam dalam gambar kat bawah ni.....klik kat properties....


ok...gambar ni bagi yang guna Windows Vista dan 7 je....XP dia lain sket.....klik dekat IPv4...pastu klik properties lagi....


tetingkap baru akan kua....ok...yang mula2 tu...obtain automatically.....skang kite nak tukar pade manual....so..klik kat bawah dia.....bile klik kat bawah ni....ruangan untk isi ip address secara manual akan kua.....kat sini....korang kene check betol....ape ip address korang...DNS server ape....kalau tak tau...boleh check kat pc admin....kalau tak tau gak....tny kawan....kalau lagi tak tau...leh tny org yang jaga tenet korang.....(nak tny aku pun boleh...nnt aku bgtau)


lepas siap semua korang isi....cuba close 1 1 tetingkap yang korang bukak....kalau ip adrress tu takde pc pakai....memang lepas la...kalau dah ade...cuba tukar no ip lain.....


korang kene ingat....
1.subnet mask
2.default gateway
3.preferred DNS server
4.Altenate DNS server
semua ni nombor yang same...tak ubah....same dengan semua pc kat tempat korang...yang lain nye ialah ip address...tu pun no ke-4 je yang tukar....korang isi la no 60-128....kalau tak paham.....roger aku....

2 comments:

darlia said...

knp x jd hahahaha

kitatauke said...

ko kene tukar bahasa urdhu..baru ko paham....:)