Labels

award (3) bengang (2) Blog (5) Emas (3) Giveaway (11) Haiwan (4) Hiburan (1) info (32) Informasi (59) Komputer (2) KPF (2) Luahan (17) luahan perasaan (1) makan (1) Makanan (1) Nuffnang (1) Pelaburan (5) Petua (1) Piala Dunia (11) pikir-pikirlah (3) renungan (2) resepi (3) Segmen (7) Sukan (2) suke-suki (31) tag (2) terima kasih (1) tips (5) Tumbuhan (5) tutorial (7) Wordless (4)

Wednesday, August 29, 2012

Pengalaman Bekam Kali Pertama

Semalam aku telah memberanikan diri aku untuk berbekam...setelah membaca pengalaman orang lain berbekam melalui internet/blog...aku akhirnya mengambil keputusan untuk pekena bekam..

(gambar hiasan)

Kenapa aku berbekam? aku disyaki mengidap gout..sebab sakit kaki datang secara tiba2..beberapa hari sebelum puasa..aku kena sakit kaki yang tak tertanggung oleh diriku sendiri...rasa denyut dikaki..sangat memilukan aku...ibarat PM kita merasai denyut nadi rakyat...aku MC hari tu dan pergi ke Klinik Sulaiman...doktor kata bukan gout..sebab bengkak dikakiku..tak macam bengkak gout..telan ubat klinik tu...hilang la sakit kakiku...tapi ramai yang kata..tu simptom gout...

Puas berjalan2 di blog orang dan jugak meng'google'...aku terjumpa cara alternatif berubat gout...iaitu bekam...makin banyak membaca...makin tinggi plak keinginan nak try bekam ni...antara sebab yang utama aku nak try ialah Sunnah Rasullah S.A.W....jadi...bila kita berbekam..kita akan dapat pahala sunnah..so..kenapa tidak aku cuba...

Mula2 dia sedut menggunakan 'cup' tu...first time kena..memang la janggal...tak la sakit sangat...lepas dah sedut...dia bukak untuk toreh kulit supaya darah dapat keluar..masa ni akan rasa pedih sikit...lepas tu...sedut balik guna 'cup' tu...masa ni la..darah kotor akan disedut dan berkumpul dalam 'cup' tu...tempat yang aku kena sedut darah adalah 2'cup'(kaki) dan 5'cup'(pinggang)...di bahagian kaki aku tengok..banyak darah yang keluar...pembekam tu cakap...banyak darak kotor/asid kat kaki....

Sakitnya bekam ni cuma pada luka untuk keluarkan darah kotor tu...ada yang guna jarum...ada jugak yang guna pisau gillette...cuma jangan tengok la samada jarum@pisau gillette yang diorg guna..nanti takut plak nak berbekam.....i'allah...akan aku ulang lagi berbekam ni sampai aku puas hati...




0 comments: