Saturday, October 20, 2012

Sakit kaki tiba-tiba - adakah petanda gout??

3 hari sebelum puasa tahun ini bermula,aku telah diserang dengan sakit kaki yang amat sangat...sakit tersebut memang tak pernah aku alami sebelum ini...rasa berdenyut-denyut ibarat ada benda menggigit dan melingkari sendi kaki sebelah kanan aku...rasa tersebut semakin ketara apabila mengangkat kaki sesudah memijak...aku mula kena selepas bangun sahur...ingatkan sakit biasa...sakit yang tak boleh diurut...sebab kalau urut...sakit tu makin menjadi-jadi...

pada mulanya...aku tak rasa aku menghidap gout...sebab dari apa yang aku baca di internet...kebiasaannya orang yang menghidap gout adalah mereka yang suka makan makanan laut (udang/kerang/sotong dll) sedangkan aku rasa aku tak la taksub sangat dengan makanan tersebut...juga daging merah (lembu/kambing/kerbau dll)...yang ni pun aku rasa tak....sebab aku memang jarang makan...tapi tu pada kebiasaannya la....yang tak biasa tu..tak tau pula aku....

dalam bulan puasa tersebut...dalam 4 5 kali juga aku diserang sakit kaki ni...pernah terfikir nak cari tukang urut untuk menghilangkan sakit kaki aku ni....dah memang tak tertanggung rasanya....tapi entah macam mana....tuhan tak ketemukan aku dengan tukang urut....dari perbualan dengan bapa kawan aku....katanya kalau betul gout memang tak boleh urut....patut la...ada sekali tu....sakit tu tak la kuat sangat....aku pun gatal-gatal tangan nak urut...dengan harapan agar sakit tu hilang...tapi apa yang berlaku selepas itu terbalik pula....makin sakit pula kaki ini....ini menambah keyakinan aku bahawa mungkin betul aku bakal menghidap gout....

sepanjang masa mengidap sakit kaki ni...rasanya 3 kali aku pergi ke klinik...mula-mula aku ke Klinik Sulaiman....masa ni pertama kali aku sakit kaki...sakit yang amat...bila berjumpa dengan doktor...doktor kata...bukan gout....sebab bengkak di kaki aku tak macam gout...menurut doktor tu...kalau betul gout...bengkak kaki akan lebih besar dan merah...sedangkan bengkak di kaki aku biasa-biasa sahaja...selang 2 minggu....sakit tu tak hilang-hilang....aku pergi ke klinik kerajaan.....kat sini aku telah dicucuk 1 jarum dan dibekalkan dengan ubat....melalui dos yang dicucuk dan ubat yang diberi....setelah di 'google search'....aku dapati ada persamaan dengan ubat pesakit gout...aku mula risau....Medical Assistant (MA)bertugas suruh aku buat Blood Test untuk pastikan samada sahih gout atau tak....lagi la aku panik....

seminggu selepas ambik darah untuk test....MA sahkan darah aku normal...normal dari segi kandungan asid urik...sebab gout ni terjadi kerana kandungan asik urik yang tinggi dalam badan....asid tu berkumpul di sendi-sendi...maka terjadi la gout....huhhh...lega aku dengar...cuma tu la....apa yang pengidap gout tak boleh makan....aku pun tak boleh makan juga...mungkin gout aku masih diperingkat awal....

walaupun disahkan MA bahawa aku tak hidap gout...tapi aku dah mula ambik langkah berjaga jaga...terutama bab makan...sebab gout ni sangat berkait rapat dengan apa yang kita makan....aku dah mula berpantang dari makanan yang boleh menyebabkan gout menyerang....antara makanan yang aku stop makan:

  1. daging merah (lembu/kambing dll) - ni sangat menyedihkan aku...dah la masa raya hari tu...banyak rendang daging...aku mampu tengok je...waaaaaaaaaaaaaaaa...
  2. kacang tanah - yang ni aku tak boleh makan...aku pernah makan kuah kacang dengan satay...raya kan...esoknya 'selamat' aku....aku yakin aku boleh makan kekacang tanah sebab kekacang lain aku boleh makan contoh badam (almond london), gajus, kacang hijau...
  3. ikan talang masin - dah la masak asam pedas nenas....perghhh....apa nak kata....2 minggu sakit kaki tak hilang...terus dapat 1 jarum dari MA...ikan jebong aku boleh makan...tapi tak pada jiran aku (dia pun sakit gout juga)
  4. ikan bilis - yang ni masa sakit aku tak test....sebabnya ada ustaz  yang menghidap gout juga...terus MC esoknya sebab termakan bilis dalam masakan....budu pun dah tak boleh makan....sedihhh....
orang kata....bila kena gout ni...hilang antara nikmat dunia...ye la...banyak benda tak boleh makan....ini pantang...itu pantang....tapi pada aku....aku lebih rela berpantang makan dari menanggung sakit gout ni....

2 comments:

Shaz Wan said...

saya on baru je menghidap sakit ni...
sakit sangat.. kaki belah kanan... sama je ciri dia td.. bila diurut makin sakit..
so in the end.. adakah sakit itu semakin surut setelah ikut pantang tu ke macam mana?

kitatauke said...

kl g klinik..biasa doktor akan bagi 1 jarum dan ubat...mmg akan kurang sakit lepas kena 1 jarum...cuma lepas tu...kena berpantang la makan...kurangkan makanan yang berasid...elok juga kalau g bekam...