Sunday, November 11, 2012

Cas Bateri Handphone/Laptop/Tablet


Berapa lama kita mengecas bateri handphone/laptop/tablet kita untuk pertama kali?

Ketika zaman Nokia 3310 dulu, peniaga handphone selalu mengingatkan apabila membeli handphone baru, jangan lupa apabila balik rumah, cas la selama 8-10jam dahulu sebelum menggunakan handphone tersebut.

Cara ini aku terikut-ikut sampai ke hari ini. Setiap handphone baru yang aku beli sekarang, masih lagi aku cas untuk pertama kalinya selama 8jam. Termasuk la tablet di atas. Rupa-rupanya cara itu adalah salah. Untuk Nokia 3310 dan yang seangkatan dengannya, yang menggunakan bateri jenis Ni-Mh @ Ni-Cd memang memerlukan bateri tersebut dicas selama 8jam untuk pertama kali.

Bateri teknologi baru yang digunapakai sekarang adalah jenis li-ion@li-po. Jadi tak perlu nak cas 8jam tu. Biasanya paling maksimum pun 4jam. Patutla handphone baru, bila nak sampai 3jam cas dah penuh.

Lagi 1, jangan biarkan bateri yang dah penuh masih lagi dicas. Ini akan memendekkan hayat bateri tersebut. Juga cas guna ketika tengah cas. Kalau penting sangat cabut dulu pengecas tersebut.

11 comments:

Nurul Farahizzati said...

orang kedai selalu pesan caj 8 jam baru guna..

hananhadila said...

wah ! nice sharing . hanan pun terikut ikut jugak . len kali x nak buat daa :)

Cik Kema said...

sgt suka cas masa guna lappy.. -,-

kitatauke said...

yang 8 jam tu...bateri Ni-Cd...skg pakai Li-io..cas pun sekajp je...kalau sayang bateri la...:)

eimah siti said...

o0o0, baru tau..huhu....tp yang tgh cas n nak guna sangat2 tuu, mmg betul...sbb dulu cik siti pernah cas sambil guna fon, memang terasa panas je kat telinga...huhu

kitatauke said...

eimah siti:hati2..ade kes..meletop wooo...

hara said...

patotlah..henpon ak baru je cas full, sejam je dah kong balik.. mmg effect smpai ke hari ni

Pak Jhu said...

oww.. baru saya tahu.. thanks ya

kitatauke said...

hara:kong la tu kot baterinya...
Pak Jhu:ilmu baru..

Cik Yaya said...

betul3..teringt dlu tokeyh kedai hp tu msti ingtkan cas hp..lame giler kot..tp skrng even dia gtaw bpe jam kene cas pon yaya xdulik..tgok bar da penuh terus cabut plak..wat nek bil letrik je lame2 cas..haha

kitatauke said...

Cik Yaya:fon dulu2 mmg ya...fon skg ni..dah makin canggih..